De in Amsterdam geboren en woonachtige kunstenaar Guillaume Lo-A-Njoe is al 65 jaar een gevierd kunstenaar, bekend om zijn schilderijen, gouaches, zeefdrukken, wandschilderingen, mozaïeken, beelden en objecten. Lo-A-Njoe heeft familiaire wortels in India, China, Indonesië, Nederland en Suriname, maar voelt zich vooral een wereldburger. In de loop der jaren heeft hij over de wereld gezworven en in tal van landen geëxposeerd. Zijn professionele carrière begon in 1959 toen hij totaal onverwacht de ´Koninklijke subsidie voor de Vrije Schilderkunst´ kreeg. Hij had zichzelf opgegeven en passeerde uiteindelijk de beoogde kandidaat die door docenten van zijn opleiding was voorgedragen. Door deze prijs kreeg hij niet alleen erkenning maar kreeg hij ook te maken met jaloezie en afgunst. Temeer omdat hij de eerste kunstenaar met een donkere huidskleur was die deze prijs kreeg. En het zou niet bij deze ene prijs blijven.
Zijn eerste expositie was ook in 1959 in Café Eijlders aan het Leidseplein in Amsterdam. In de jaren daarna was hij enige tijd onderdeel van het kunstenaarscollectief de Liga Nieuw Beelden.
Lo-A-Njoe bleef er stoïcijns onder en ontwikkelde zijn ambachtelijke vaardigheden. Tot op de dag van vandaag maakt hij zijn eigen spieramen, prepareert de opgespannen doeken, maakt hij zijn eigen verf met olie of eiwitten en pigmenten. Voor hem begint hiermee het ontstaan van het schilderij.
Inmiddels heeft de ´Rijksdienst voor het cultureel Erfgoed´ 87 werken van Lo-A-Njoe verzameld, waaronder schilderijen, tekeningen en affiches. Werk van hem is o.a. in bezit van het Stedelijk Museum (Amsterdam), Cobra Museum (Amstelveen), Kunstmuseum Den Haag, Surinaams Museum (Paramaribo) en het Curaçaosch Museum (Willemstad).
De kunstenaar maakt graag vrij werk en laat zijn stemmingen de uitkomst van zijn creativiteit bepalen. Hij heeft het dan niet alleen over zijn eigen stemming, maar ook die van zijn omgeving. Daarnaast maakt hij ook werk in opdracht. Zo heeft hij op verzoek van de nabestaanden een monument gemaakt ter nagedachtenis van de SLM ramp (1989). In het verongelukte vliegtuig zaten mensen met uiteenlopende nationaliteiten en achtergronden. Uit alle landen waar deze mensen (of hun voorouders) vandaan kwamen zijn grondstoffen gebruikt en verwerkt in het monument. Belangrijk bestanddeel van het beeld is het Surinaamse bauxiet. Hij vervaardigde ook de plaquette voor de Surinaams nationalist en verzetsstrijder Anton de Kom, die omkwam in een naziconcentratiekamp
Lo-A-Njoe is geïnspireerd door de kunstenaars van CoBra, maar heeft uiteindelijk zijn eigen stijl ontwikkeld die zich kenmerkt door krachtig en in het oog springende kleuren, vol met emotie, spontaniteit en temperament. Het werk van Lo-A-Njoe is expressionistisch en ontwikkelt zich voortdurend. Hij experimenteert met vormen, materialen en kleuren. Zo maakt hij sinds de jaren tachtig vaak zes- of achthoekige dan wel ronde schilderijen. Hij denkt graag out-of-the-box en wil zich niet vastleggen op vormen zoals vierkant of rechthoekig. Hij noemt dit ´ Escape from the rectangle ´. Deze manier van werken typeert hij zelf als: “Creëren is voor mij getuigen van mijn aanwezigheid op aarde”. Zijn werken zijn een reflectie van de werkelijkheid zoals hij die ervaart.
Lo-A-Njoe exposeert van af zaterdag 17 juni tot en met zondag 9 juli 2023 in de Klinkenbergzalen van Pulchri Studio. De opening is op zaterdag 17 juni om 15.00 uur en een week later begint er ook een overzichtstentoonstelling in museum De Fundatie in Zwolle. De tentoonstelling bij Pulchri Studio heet: ´ The Beauty of a Painting is that is makes no sound´ en bestaat voornamelijk uit werk van de afgelopen vijf jaar.
Michael Toorop