Ga naar de inhoud

Pakjes, pepernoten en protesten

  • door

Het is weer de tijd van pakjes, pepernoten en protesten. De media staat andermaal weer bol over de opstootjes en relletjes rond de intocht van Sinterklaas. Twee partijen fanatici staan weer tegenover elkaar en de een noemt de ander racist en andersom terrorist. Iedereen eist het recht om te demonstreren en dat dit alles gebeurt onder de neus van kleine kinderen, voor wie het feest vooral is bedoeld, schijnt niemand te deren.

De schermutselingen, die alleen in Nederland plaats vinden, leveren onze taal de nodige taalkundige verrijkingen op met woorden als roetveegpiet en blokkeerfriezen, maar ook aanpassingen. Zo is in de Dikke van Dalen Zwarte Piet al lang geen knecht meer.

Het Sinterklaasfeest heeft nooit een racistische intentie gehad. Sinterklaas zelf is nooit een koloniale onderdrukker geweest en zijn hulp is juist het ultieme voorbeeld van een vrijgevig en vrolijk mens die door de kleine kinderen wordt bewonderd en niet gevreesd. Het maakt mij allemaal niet zoveel uit, want kleine kinderen vinden roetveegpieten of gele en groene pieten net zo leuk. Een traditioneel feest kun je geleidelijk aanpassen. In Amsterdam doen er al jaren alleen maar roetveegpieten mee en het plezier is er daar niet minder om.

Wellicht heeft de beweging ‘Kick Piet Out’ een puntje, maar je gediscrimineerd voelen is ook een keuze. Sterker nog, ik heb wel eens iemand van allochtone afkomst horen zeggen dat ze pas echt gediscrimineerd werden sinds anderen met de Zwarte Piet discussie zijn begonnen. Mijn vader, bepaald een donker type uit Indonesië, speelde vroeger met groot plezier Zwarte Piet.
Maar je kunt ook doorschieten. Onder aanvoering van de actiegroepen organiseert Muziekcentrum TivoliVredenburg in Utrecht inmiddels geen cowboy- en indianenenfeestjes meer voor kinderen. Ook discriminatie.

Sommige actievoerders zijn echte zeurpieten, omdat ze zich ook niet bij de roetveegpiet kunnen neerleggen. Helemaal erg vind ik de discussie rond kerstmis en kerstmarkten. In België noemen een groot aantal steden de traditionele kerstmarkten nu wintermarkten. Volgens de organisatoren omdat deze markten steeds minder met het Christelijke feest Kerst te maken hebben. Volgens mij is het doorgeschoten vermeende correctheid. Net zoals het weren van kerstbomen op scholen met een groot percentage kinderen met een niet Christelijk geloof.

Het kan toch niet zo zijn dat voordat de haan drie keer kraait wij gaan ontkennen ooit Kerst te hebben gevierd? Ik wil niet dat wij ons moeten verontschuldigen dat wij Kerst of Sinterklaas willen vieren op de wijze waarop we dat gewend zijn. Voor de volledigheid, ik heb er ook niets tegen dat anderen het suikerfeest, Divali of Chanoeka vieren. Sterker nog, we hebben er wel eens aan meegedaan. Jezelf uitsluiten is ook een keuze.

Michael Toorop

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.