Ga naar de inhoud

De hemel van Vladimir Opara

  • door

De Russische kunstenaar Vladimir Opara is in de korte periode dat hij kunstenaar-lid is van Pulchri een actief lid en frequente verschijning gebleken, ondanks de 2500 kilometer afstand tussen zijn woonplaats Moskou en Den Haag. Met regelmaat reizen Vladimir en zijn vrouw Maya drie dagen per auto om naar Nederland te komen.

Zijn derde solotentoonstelling bij Pulchri, waarvan twee keer als kunstenaar-lid, zal vanaf 24 februari 2018 tot en met 18 maart 2018 te zijn in de Tuingalerie en wordt een multimediale en multidisciplinaire expositie met als titel “The Heavens”, aangezien alles zich per slot van rekening afspeelt onder de hemel. De aarde en de hemel staan op zich en mengen zich niet, maar er is wel een interactie. Het water van de aarde stijgt op en het hemelwater daalt dan weer op ons neer. Water schenkt leven en maakt de aarde vruchtbaar.

Vanaf het ontstaan der tijden probeert men steeds weer en tevergeefs de hemel te bereiken. En ondanks de mislukte pogingen blijft het verlangen bestaan. Ieder mens heeft zo zijn of haar eigen ladder om dat doel te bereiken. De ladder zal in de tentoonstelling een centrale rol spelen. De vloer van de zaal is 50 m2 groot, maar belangrijker nog is dat het plafond 7 meter hoog is. Uitstekend geschikt voor “Jakobs’ ladder”. Een opgang die van ons allemaal kan zijn, want iedereen heeft een eigen keus om wel of niet de ladder op te gaan, op zoek naar de hemel.

De hemel wordt niet alleen bestookt met gebeden en vervloekingen, maar ook met hartstochtelijke verlangens. Jakob zag de hemelse ladder met daarop de engelen die afdaalden of opstegen. Hij hoorde Gods stem en maakte de keuze om die te gehoorzamen.

De installatie van ladders leidt de bezoeker ogenschijnlijk van de vloer naar de hemel, achter het glazen dak van Pulchri. Onderaan de ladder komt een zwart boek te liggen, dat tegen de achtergrond van de Bijbelse verhalen het leven vertelt van Vladimir. Het boek is doorspekt van religie en speelt zich af in de hedendaagse tijd. Een tijd die door de kunstenaar getypeerd wordt als niets ander dan een continuatie van de Bijbelse tijden.

In de ruimte staan 6 monitoren, die evenzoveel films vertonen. De films hebben allemaal verschillende achtergronden, maar tonen allen het maatschappelijke engagement dat Vladimir en zijn vrouw Maya eigen zijn. De onderwerpen zijn bijvoorbeeld onrecht, teleurstelling, het milieu en de industrialisatie. De films bevatten ook muziek en liederen. De songs worden gezongen door zogenaamde Avatars. In de social media zijn Avatars gebruikersplaatjes, leden van bijvoorbeeld Facebook. De muziek is geschreven door Vladimir zelf in de periode 2012 – 2017 en wordt gezongen door in Rusland bekende zangers en zangeressen.

Verspreid over de zaal hangen papieren met teksten, papieren die evenals het dagboek zwart zijn.

In zijn werk en leven komt tot uiting dat Vladimir zich voortdurend bewust is dat hij leeft in een constant veranderende wereld. Deze tentoonstelling sluit ook goed aan bij zijn vorige expositie die getiteld was ‘Motion Landscape’. De essentie is dat ondanks alle veranderingen er altijd een hemel zal zijn en dat wij mensen altijd een keuze hebben. Alles gebeurt onder de hemel.

Vladimir Opara werd geboren in 1952 in Altai in de stad Barnaul en behoort tot de naoorlogse Russische Avant-garde. Zijn werk bevat altijd maatschappelijke thema’s en is gelardeerd met religie, hetzij doormiddel van teksten hetzij door cijfers. Volgens Vladimir denkt de mens in een ordening van beelden en voorstellingen en leeft automatisch in een systeem van religieuze ideeën. Voor de kunstenaar is religie heel belangrijk, persoonlijk maar ook omdat religie de geschiedenis vertelt van de mens, van zijn overtuigingen en van God.

Behalve kunstenaar-lid van Pulchri is hij lid van de bond van kunstenaars in Moskou. Hij heeft deelgenomen aan meer dan 120 groepsexposities en deed meer dan 30 solotentoonstellingen in Rusland, Letland, de VS, Duitsland, Finland, Noorwegen en Nederland. Zijn werk werd o.a. aangekocht door het Museum voor moderne kunst in Moskou. Maya Opara is zijn klankbord, rechterhand en zijn steun en toeverlaat, ook op artistiek gebied.

In aanloop naar de opening van de tentoonstelling wordt aan een randprogramma gewerkt dat aansluit bij het thema.

Michael Toorop

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.