Marijke Gémessy werd opgeleid aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunst en de Vrije Academie in Den Haag. Zij ontwikkelde zich tot een veelzijdig kunstenaar: beeldhouwer en keramist. Behalve in Nederland exposeerde zij o.a. in Parijs, Sevilla, Istanbul, Praag, Wenen en Turijn.
Gémessy is sociaal bewogen en is begaan met dieren, vooral bedreigde diersoorten. In haar jonge jaren wilde ze bioloog worden, maar haar liefde voor de kunst heeft het gewonnen. Sterker nog, sinds jaar en dag weet Marijke haar liefde voor de kunst te combineren met die voor dieren.
Enkele jaren geleden haalde zij haar Imkerdiploma en heeft jarenlang bijenvolken achter in haar tuin gehouden. Na de bedreigde bijen werd Marijke in 2014 getroffen door de bijna uitgestorven neushoorns. Haar tentoonstelling ‘Horendol’ maakte destijds dan ook vele tongen los. Neushoorns worden gedood door stropers voor hun hoorns, die verhandeld worden op de zwarte markt. De waarde van de hoorns is 2x hun gewicht in goud waard. Marijke gebruikt dan ook vaak goudluster voor haar neushoorn-hoorns als een aanklacht op de stroperij. Elke door haar vervaardigde neushoorn heeft een speciaal nummer die de datum van het vermoorden symboliseert.
Op de tentoonstelling Voorhout Monumentaal exposeert Marijke twee bronzen beelden van een puber en baby neushoorn: Little Isac en Ramat Gan.
Behalve met bijen en neushoorns wist Marijke ook furore te maken met haar beelden van de pangolin, het schubdier, een bedreigd diersoort dat extra actueel werd door de discussie over het ontstaan van de coronacrisis.
Gémessy klimt niet op de barricades, maar hoopt door haar kunst de mensen te attenderen op bepaalde misstanden.
Vele keramische werken krijgen een extra dimensie door de geïntegreerde toepassing van neon.
Over het land verspreid zijn talrijke monumentale kunstwerken van haar geplaatst. Ze ontwerpt graag in samenspraak met de gebruikers. Zo is in de Schilderswijk een 55 meter lange zitbank te vinden met tapijtprints uit verschillende culturen, waarop de bewoners zich een beetje thuis kunnen voelen.
Het oeuvre van Marijke is vervaardigd in ruim 55 jaar kunstenaarschap, steeds weer innoverend, verrassend en spraakmakend. Marijke kan gerust een buitenbeentje in de keramiekwereld genoemd worden. En, zoals in het blad Keramiek en De Gelderlander werd geschreven, heeft veel werk van haar museale kwaliteit.