De beeldhouwer schilder Loek Bos is geen onbekende in Den Haag. Vermaarde beelden van zijn hand zijn o.a. die van de voetballer Aad Mansveld bij het ADO Stadion (Cars Jeans stadion), van cabaretier Paul van Vliet in de Theaters Pepijn en van de Indische Tantes op de Frederik Hendriklaan.
Loek Bos heeft de liefde voor beeldhouwen niet van een vreemde, zijn vader onderhield en restaureerde in het toenmalig Museum van reproducties van beeldhouwkunst in de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag de gipscollectie van alle grote klassieke beelden. Zo kwam Loek al op jonge leeftijd in aanraking met de kunst. Aanvankelijk richtte Bos zich op schilderen en tekenen, maar door de lessen die hij kreeg van de beeldhouwer Bram Roth in model- en portret boetseren werd zijn liefde voor het driedimensionale aangewakkerd en koos hij hierin zijn bestemming.
Roth leerde hem een beeld vooral in doorsnedes te zien. Het uitgangspunt moest altijd de ruimtelijkheid zijn. Er zijn kunstenaars die beeldhouwen alsof ze tekenen, maar Loek leerde om in een andere vormentaal te denken. Gedreven legt Loek uit hoe een mouw om een arm kan zitten en vormen van lichaamsdelen veranderen als deze niet in het luchtledige hangen maar steunen en zich voegen naar de vorm waarop zij rusten. Hij houdt van goede volumes en als hij naar een beeld loopt laat hij zien waar de rondingen en volumes er toe doen. Het is het tegenovergestelde van het grafische beeldhouwwerk van bijvoorbeeld Jeroen Henneman
Loek belandde in het onderwijs en begon al direct als parttime kunstenaar. De beeldhouwer Go de Kroon overtuigde hem dat je ook van kunst kunt leven en uiteindelijk maakte Loek gesteund door zijn vrouw de keuze om er volledig voor te gaan. Hij bouwde geleidelijk zijn werk als leraar af en omdat hij toch het contact met de samenleving niet wilde verliezen, besloot hij parttime als freelancer een dagdeel per week te werken in de Scheveningse gevangenis. Hij begeleidde daar tien jaar lang een arbeidsproject waarbij de gedetineerden leerden speelgoed te maken. Loek leerde daarbij beruchte en bekende bewoners van het complex kennen, die de meesten alleen maar kennen als initialen.
Bos heeft honderden beelden gemaakt waarvan vele in bezit zijn van particulieren, zich bevinden in de openbare ruimte maar zijn ook ooit uitgereikt als prijzen. Zo maakte hij meerdere jaren de Heineken Trophy voor het ATP-tennistoernooi van Rosmalen. Hij is o.a. lid van de Haagse Kunstkring en Pulchri Studio. Van Pulchri Studio is hij jarenlang de voorzitter geweest.
Bos maakt eigenlijk alleen monumentale beelden in opdracht, maar voor Voorhout Monumentaal heeft hij een levensgrote versie gemaakt van zijn ´Caballo a la Pablo´. Het werk van Loek Bos is altijd figuratief, maar zo´n 10 jaar geleden maakte hij een serie die hij ´alla maniera ´ noemde. Een reeks geïnspireerd op de door hem bewonderde beeldhouwreuzen van de 20ste eeuw. ´Caballo a la Pablo´ is een levensgrote bewerking van een van die beelden uit zijn ´alla maniera’ reeks.
Michael Toorop