Ga naar de inhoud

Abstractie van de werkelijkheid

Al meer dan 35 jaar woont André van Lier aan de Beeklaan, tegen de grens van Duinoord. Toen hij er kwam wonen, was zijn buurman misschien wel de bekendste ex-premier van Nederland ooit, namelijk Willem Drees sr.

Zijn nieuwe huis werd grondig verbouwd en als beeldend kunstenaar heeft hij wel eens overwogen om onder zijn huis de kelder uit te graven om daar een atelier te beginnen, maar daar is het nooit van gekomen.

Deze creatieve wervelwind heeft eerst gewerkt als maquette bouwer voordat hij naar de  Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten ging om binnenhuis architectuur te studeren. Deze studie bestrijkt de volledige breedte van het ruimtelijk domein en focust zich op ruimtelijke condities die bepalen hoe we onze dagelijkse leefomgeving ervaren. Zo wordt er ook aandacht besteed aan bouwkunde, kunstgeschiedenis en vormgeving.

Na zijn studie kwam André in 1973 bij een ingenieursbureau terecht. Hij had geluk, want door een krapte op de arbeidsmarkt kon het bureau geen HTS-ers krijgen, dus kreeg hij de kans. Binnen de kortste keren was André groepsleider. Maar ondanks zijn succes had zijn creatieve geest behoefte aan meer uitdagingen. Hij schreef zich in voor een kunstopdracht in het kader van de 1% regeling en kreeg, zoals iedere deelnemer destijds, fl. 200 om een ontwerp te maken voor kunst in de buitenruimte. We spreken over 1974, toen André besloot vier dagen te gaan werken bij het ingenieursbureau en zich minstens 1 dag in de week met beeldende kunst bezig te houden. De wedstrijd betekende een succesvolle start, want hij kreeg naar aanleiding hiervan uiteindelijk 3 opdrachten.

In 1978 begon hij een galerie onder de naam ´De Roode Boom´ in de spekstraat en dat gaf hem uiteindelijk ook de mogelijkheid om maar liefst 10 jaar lang mee te doen aan het vermaarde ´Art Basel´. Het werk stroomde binnen. En zo begon André in 1985 aan wat zou blijken een tienjarige klus om de Panorama Mesdag te restaureren. Zijn succes bracht hem zelfs op de wereldtentoonstelling van Sevilla.

Het ingenieursbureau werd in 1987 sterk ingekrompen en zo kreeg André de kans om volledig voor zichzelf te beginnen. Hij wilde een combinatie van werken als architect, industrieel- en grafisch ontwerper en als beeldend kunstenaar. Hij ging een samenwerking aan met nog twee partners en vestigde zich eerst op de Haagweg.

Uiteindelijk wilde André het restaureren achter zich laten. Hoe interessant en afwisselend het werk ook was, je bent altijd bezig met de creaties van anderen. Hij wilde zich richten op eigen en nieuwe creaties zoals het maken van gebouwen, beelden, meubels etc.

Een van zijn eerste grote opdrachten was meteen al spraakmakend. Het was het ontwerpen van een nieuw Nederlands paspoort en dat in het licht van de toen woekerende paspoortaffaire. Deze affaire leidde zelfs tot een parlementaire enquête. Echter door deze affaire en opdracht kreeg André de nodige naamsbekendheid. Toen André de opdracht binnen haalde, waren sommige mensen verbaasd. Hoe kan dat nu, je bent toch geen grafisch ontwerper? Oh nee, luidde zijn antwoord, ik heb de opdracht toch gekregen? En zo ging het ook met de architectuur.

Open Ateliers Duinoord

Als architecten-en designbureau DAVL Studio werkt André niet alleen. Je kunt als architect niet meer alleen werken want er komt zoveel bij kijken qua wetgeving, constructie en tekenen. Een teamprestatie van André en zijn partners Felipe Fernandez Cordoba  en Ben Regtop. Ze zijn alweer 20 jaar gevestigd aan de Berkstraat 2. Het kantoor heeft een kleine beeldentuin en verrassend atelier. Deze zijn te bezoeken op afspraak, maar ook tijdens de Open Ateliers Duinoord op 19 en 20 juni 2021. Wie dan ook te bezoeken is, is beeldend kunstenaar Loek Bos die samen met André in 2018 geprobeerd heeft om een vergunning te krijgen voor een nieuwe beeldententoonstelling op het Lange Voorhout.

Voorhout Monumentaal

André en Loek werden allervriendelijkst ontvangen door de toenmalig wethouder en zijn adviseurs, maar helaas had men een voorkeur voor beelden in de wijk dan voor verzameld werk op het Lange Voorhout. Men kon het niet eens worden en dus ging het in 2018 niet door.

Maar wat in het achterhoofd van André zit, laat hij niet meer los. Dus zat hij in 2020 weer, maar nu alleen, op het gemeentehuis. Hij had geluk. Deze keer geen ontvangstcomité met vertegenwoordigers van allerlei kunstinstellingen,  maar een enthousiaste ambtenaar. Het nieuwe contact van André werd al enthousiast bij de gedachte dat deze toeristische trekpleister weer terug zou kunnen komen naar de Haagse binnenstad. Van het jaarlijkse budget dat ooit € 300.000 bedroeg, kon nu geen sprake meer zijn. Maar André liet zich door niets weerhouden en nam de kans te baat om aan de slag te gaan. Als initiator, deelnemer, fondsenwerver en curator van deze tentoonstelling, die anno 2021 ´Voorhout Monumentaal´ heet, is André samen met Pulchri Studio aan de slag gegaan. Maar liefst 20 kunstenaars, waaronder de Duinoorder Loek Bos, zullen op het Voorhout en zo´n 16 kunstenaars in de binnentuin van Pulchri Studio gaan exposeren. Op 21 mei a.s. is de opening en de tentoonstelling zal duren tot en met 14 september. Hopelijk dat dit weer de eerste is van een lange reeks van beeldententoonstellingen op onze historische schelpenpad van het Lange Voorhout

Wanneer u zich afvraagt of u wel eens werk van André heeft gezien, dan luidt het antwoord waarschijnlijk wel. Zo staat er voor het provinciehuis op de Dierentuinbrug een werk met metalen cirkels (Pressed Circles) en roadline op het schenkvierduct van zijn hand. Ook bekend zijn o.a. de nieuwe kiosken in de Fahrenheitstraat.

Voor André is de vorm, en in het bijzonder de geometrische vorm, het uitgangspunt van zijn werk. Het gaat hem om concrete kunst, dat is kunst die niet verwijst naar enige vorm van werkelijkheid. Dus eigenlijk de abstractie van de werkelijkheid.

Michael Toorop

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.